Zondag 11 juni 2023

11 juni 2023 - Tromsø, Noorwegen

Zo daar zijn we weer. De dag begon met een zeer uitgebreid ontbijt (wij dachten dat het voor 1 week was ipv 1 dag)! De dag startte bewolkt bij een temperatuur van 15 graden. Om 10:05 zou de boot vertrekken naar Lyngseidet. Gisteravond waren we daar in de haven al even gaan kijken voor de vertrektijden en eventuele tickets voor de overtocht. Je kon een QR code scannen en toen kwam je op de site van Ferrypay. We hebben ons daar aangemeld en geregistreerd met het kenteken van de auto. Nu worden op alle bootovertochten die we de komende dagen gaan maken, het kenteken van de auto gescand en komt er automatisch een rekening op het huisadres. Toch wel makkelijk, want vanmorgen kon je er dus nergens een kaartje voor de boot kopen!

De overtocht van Olderdalen naar Lyngseidet duurde 45 minuten. Halverwege de overtocht waren de weersgoden ons zeer goed gezind en begon het zonnetje te schijnen. We raakten al snel aan de praat met een stel Zwitsers. Het ene stel was met een eigen camper daar en het andere stel had een auto gehuurd in Tromsø. Daarna reden we 22 km langs het fjord over een niet al te brede weg naar Svensby. Vandaaruit zouden we de volgende overtocht nemen naar Breivikeidet. De boot zou om 12:10 uur vertrekken en er stonden al wat auto's te wachten. Eerst maar een kop koffie gedronken, wat moet je anders doen als je moet wachten. Deze overtocht duurde 20 minuten en het werd zelfs warm. Toen we aankwamen in Breivikeidet stond de thermometer op 20,5 graad. Ze wilden ons denk ik een beetje meegeven van wat jullie op dit moment in Nederland te verduren hebben bij 30 graden....!!

Na aankomst met de boot was het nog maar een klein ritje naar Tromsø, namelijk 55 km. De weg was, vooral in het begin, dramatisch met vele kuilen en bulten. Het laatste stukje werd gelukkig beter. Tegen 13:00 uur bereikten we Tromsø. De magen begonnen al aardig te knorren, dus eerst maar een broodje en een soepje naar binnen gewerkt. Daarna zijn we naar de Artic Cathedral gegaan, oftewel de ijszeekathedraal. Deze kerk is opgebouwd uit beton en aan de buitenzijde bekleed met aluminium. Aan de voor- en achterkant heeft het een glazen gevel. Aan de voorzijde is deze zelfs 35 meter hoog. Het ontwerp symboliseert de ijsbergen, het poollicht en de poolnachten. Er kwamen net 2 bussen aan en met de groep zijn we mee naar binnen gelopen. Het is een typisch gebouw, niet echt mooi vond ik. Wel kon ik eindelijk mijn kaarsjes opsteken!

Daarna zijn we via de Tromsøbrug naar de stad zelfgereden. De brug is 1.016 meter lang en overspant de Tromsøysund, de zeestraat tussen het eiland Tromsøya en het Noorse vasteland. Het brugdek ligt 38 meter boven de zee. Voor vannacht hebben we een kamer geboekt in het Scanic Ishavshotel. Hier heeft Jan tijdens zijn vorige reizen altijd geslapen, dus dat wilde hij nu ook graag nog een keer. Weliswaar was er veel veranderd in het hotel en in de haven waar het hotel ligt is heel veel bijgebouwd. Daarna lekker even de de stad gelopen, maar omdat het zondag is was er veel gesloten. We hebben al wel een restaurantje voor vanavond gevonden. Tegen 17:00 uur begon het goed te regenen en de wind is ook weer aardig opgekomen. Maar inmiddels weten we dat het weer hier heel snel kan veranderen. Morgen zakken we verder af richting Svolvaer op de Lofoten.

1. Jan en Tineke:
    11 juni 2023
    Hoi fam wat weer een mooie belevenis met mooie verhalen veel herinneringen voor Jan heel bijzonder Het is hier inderdaad snik heet nog lekker genieten gr van us.
  2. Louw visser:
    12 juni 2023
    Volgens mij is jullie reis nu al zeer geslaagd na zoveel mooie dingen te hebben gezien, wat zal de warmte lekker zijn als je vorige dagen nog omstreeks 5 graden moest meemaken. Word hier vandaag ook weer warm en dat blijft volgens de weergoden de eerste 10 dagen ook zo. nou laat maar komen ik kan er goed tegen, ga lekker genieten van jullie geweldige reis, groeten van ons.