Zaterdag 17 juni 2023

17 juni 2023 - Oslo, Noorwegen

Vandaag hebben we een "rustdag". Heerlijk rustig ontbeten en daarna richting metro station gelopen. Helaas stonden daar geen machines waar we kaartjes konden kopen, dus maar de diepte ingegaan waar de metro zou vertrekken. Een jongedame gevraagd waar we kaartjes konden kopen en zij heeft ons geholpen om een app op de telefoon te installeren van Ruter. Zo konden we via de App kaarten kopen (enkele reis, dagkaart, seniorenkaart etc). Als je dan een dagkaart koopt is deze geldig voor de metro, tram, bus en ferry. De route ging langs het stadion waar vanavond om 18:00 uur de wedstrijd Noorwegen-Schotland wordt gespeeld. Wij hadden als eindpunt Vigelandpark. Dit is een beeldenpark in het Frognerpark. Vigelandsanleggettelt 212 stenen en bronzen beelden die allen tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel beelden symboliseren de kringloop van het leven. Bij de brug is de ontwikkeling van een embryo tot kleuter te zien, terwijl rondom de monolitten alle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld. Echt een ongelooflijk knap staaltje werk gelegen in een prachtig park. Na daar een tijd rondgelopen te hebben, zijn we met de tram richting het centrum gegaan.

De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 29 graden. We hebben in de haven rondgelopen en foto's gemaakt. Het was er gezellig druk en er liepen al behoorlijk wat Schotse supporters, gekleed in het Nationale shirt met kilt eronder. Na een heerlijk softijsje zijn we in het kleine parkje in de haven gaan zitten. Heerlijk genietend van alle activiteiten om ons heen. Ze hebben hier zelfs in de haven twee sauna's op een pier gebouwd die je kunt huren met een groep. Iets waar gretig gebruik van werd gemaakt, en dan afkoelen in de zee. Overal langs het water zie je mensen in bikini of zwembroek liggen en voor ons kleedde zelfs een vrouw zich om, gewoon staan in haar blote niksie. Wat dat betreft zijn ze hier wel heel relaxed en vrij. Maar ook de Noorse mensen zijn super vriendelijk en nemen alle tijd voor je als je een vraag hebt. Ze helpen je totdat jouw vraag of "probleem" is opgelost. We hebben tot 16:00 uur in de zon bij de haven gezeten, heerlijk niets gedaan allen maar genoten van de mensen, het weer, een biertje erbij en elkaar:  ach wat heerlijk wat hebben we het toch goed!

We zijn daarna met de metro terug naar het hotel gegaan. Lijn 4 en 5 kwamen beiden vlak vlakbij het hotel. Lijn 4 nam de route linksom via het voetbalstadion en lijn 5 ging rechtsom. We hebben lijn 5 genomen, die was erg rustig. Lijn 4 zat continue vol met Noorse en Schotse voetbalsupporters. Op het perron zelfs was het al volop gezang van de Schotten. In het hotel zijn we onder het genot van een hapje en een drankje op de kamer de voetbalwedstrijd aan het kijken. Vanavond gaan we warschijnlijk eten op de 12e verdieping van ons hotel met het panoramische uitzicht en dan redelijk op tijd naar bed. Morgen gaan we richting Kopenhagen.

1. Jan en Tineke:
    17 juni 2023
    Hoi Jan en Jolanda jullie hebben nu ook goeie temperaturen warm net als hier lekker rustig dagje is ook fijn wat een avonturen met prachtige verhalen nog fijne dagen gr van us.
  2. Marloes:
    18 juni 2023
    Wow, wat maken jullie een schitterende reis! We genieten hier gewoon mee!
    Veel plezier lieverds...
    Liefs Marloes en Lars