Vrijdag 16 juni 2023

16 juni 2023 - Oslo, Noorwegen

Vanmorgen hebben we bij het ontbijt een tijd gesproken met een echtpaar uit Malden. Beide waren geboren in Nijmegen (zij in de Ingehouszstraat en hij in de Berkelstraat). Zij kende een klasgenootje van mij waar ik vroeger mee op de kleuterschool en lagere school heb gezeten). Na het ontbijt zijn we op pad gegaan richting Oslo, onze eindbestemming voor vandaag. De temperatuur was al aardig 20,5 graad en in Oslo zou de thermometer uiteindelijk op 32 graden staan.

Onderweg zagen we een helikopter laag vliegen met een grote balk aan een lier hangen, zou wel moeten helpen bij een verbouwing. Maar die lier slingerde aardig heen en weer. Verder hebben we veel schapen gezien en zelfs het zwarte schaap vlak langs de weg. Bij een beeldentuin vol met houtsnijwerk zijn we gestopt voor een kopje koffie. Dit was dezelfde stopplaats voor Jan destijds met zijn reisgezelschap. Het werd steeds drukker op de weg en volgens mij hadden we vandaag Hollandse dag. Ongelooflijk hoeveel Nederlandse campers, auto's en auto's met een caravan tegenkwamen. Volgens ons zitten bijna alle Nederlanders hier in Scandinavië en nog maar weinig daar bij jullie....😂

In Ringebu zijn we gestopt bij de staafkerk. Dit is een van de grootste van de 28 overgebleven Noorse staafkerken en er worden vandaag nog steeds diensten gehouden. Het oudste deel van de kerk is gebouwd rond 1220 op het terrein van een nog oudere kerk. De gehele kerk is van hout.

De volgende stop was het plaatsje Lillehammer, zo'n 170 km van Oslo gelegen. In 1994 werden hier de Olympische Winterspelen georganiseerd. De springschansen waren vanaf de snelweg goed te zien. Wij hebben gekozen voor het centrum. Daar was het behoorlijk druk en in de winkelstraat waren allemaal kraampjes. Of het de weekmarkt was weten we niet, maar het deed wel gezellig aan. Lekker in de schaduw een ijsje gegeten en toen zijn we weer verder gegaan. We kwamen langs de volgende bekende winterplaats: Hamar. Ik ben jaren geleden met de KNVB op toernooi geweest in Hamar en Jan had deze plaats als tussenstop voor het Vikingschip (de schaatshal). We zijn daar niet meer speciaal naar toe gereden, vanaf de E6 kon je de hal zien liggen en beiden hadden we de binnenkant al eens gezien.

Rond 17:00 uur waren we bij ons hotel in Oslo. Nadat we de auto in de parkeergarage hadden gestald, zijn we gaan inchecken en hebben we de kamer opgezocht. Veel dingen gaan hier op technologie, is voor ons wel even wennen...!! Bij de lift moet je buiten op een tablet je etage indrukken. De tablet geeft aan welke lift je moet hebben (A, B of C). In de lift hoef je niets meer te doen, de deuren gaan dicht en hij stopt op jouw verdieping. In de kamer zitten ook allerlei snufjes, aan de zijkant van de kast zit een smal wijnkastje weggewerkt. De lampen in de douche moet je op een speciale manier aandoen, zijn we trouwens nog even aan het uitproberen. Daarna zijn we naar de bar met panoramaterras op de 12e verdieping gegaan. Hier was het een drukte van belang en er was een live dj aan het draaien. We hebben heerlijk in de zon gezeten onder het genot van een drankje met een prachtig uitzicht over Oslo. Even later kregen we gezelschap van 2 Noorse vrouwen die vroegen of ze bij ons mochten zitten omdat er nergens geen plaats meer was. We hebben gezellig een tijdje met hun gepraat. Er was genoeg te zien op dat terras, er liepen bv een stel Schotten in kilt rond, blijkt dat Schotland morgen tegen Noorwegen moet spelen om 18:00 uur. Daarna een hapje eten bij de pizzeria tegenover het hotel (viel tegen) en daarna zijn we even gaan wandelen om te zien waar de metro is. Die willen we morgen namelijk nemen naar het Vigelandpark. Blijkt op 5 minuten loopafstand van het hotel te zijn.

Al met al weer een prachtige dag. Uiteraard weer genoten van de mooie natuur, maar onderhand is dat vanzelfsprekend hier.