Zondag 18 juni 2023

18 juni 2023 - Ullerslev, Denemarken

Na een heerlijk ontbijt zijn we om 09:20 vertrokken vanuit het hotel. De auto stond netjes in de koele parkeergarage tegenover het hotel. Het eten en drinken weer inladen in de boodschappenkrat en het koelkastje (wat een fijn dingetje) en de koffers in de achterbak en gaan met die banaan..! De temperatuur was al 22 graden en al snel volgde er een lichte regenval. Bij Svinesund gingen we de grens over naar Zweden en Noorwegen was "verleden tijd". In het landschap was deze overgang ook te merken, van bergen gingen we over in heuvels en later op de weg werd het zelfs vlak. Ach dan is straks de overgang met Nederland niet zo groot😜😂

Het mooie aan het rijden in Zweden zijn de de duidelijke borden bij de afritten. Deze zijn aan de zijde waar je eruit moet schuin afgesneden met een pijl erop. Een beetje chauvinistisch zijn ze wel, want de waarschuwingsborden bij een gevaarlijke bocht bv. zijn in de landkleuren blauw-geel. Ook zijn de Zweden erg trouw aan hun landmerken. Want het merendeel van de auto's waren Volvo zowel de gewone auto's als de vrachtauto's. Ook hebben we in Zweden weer wat vee mogen spotten. We zagen veel herten in de velden en helaas zagen we ook 2 doden langs de kant van de weg liggen. En volgens mij zag ik in het land ook 2 wolven lopen. Bij Goteborg hadden we door werkzaamheden zelfs te maken met een opstopping. Dan zie je ook direct weer hoe druk het verkeer bij een grote stad is. Dit waren we totaal ontwend de afgelopen weken en eigenlijk beviel die rust op de weg ons prima. We reden bij Goteborg nog langs een pretpark met heel veel achtbanen, 1 ging er zelfs kaarsrecht naar beneden. Ik werd al misselijk bij alléén het zien er van! Maar ik denk dat de kleinkinderen Naomi, Sven en Lars dit geweldig zouden vinden. Verder zagen we bij deze stad veel industrie en oude huizen.

Bij een parkeerplaats in Varberg Noord ijn we gestopt voor een broodje. Op ons vertrouwde plekje op de achterklep hebben we wederom ons tafelkleedje uitgespreid, soepje erbij en de broodjes gesmeerd. Het was er nogal druk met meeuwen die zelfs boven op geparkeerde auto's zaten te wachten totdat er voor hun een lekker hapje overbleef. Helaas viel mijn broodje op de grond en binnen no time hadden we wel 10 van die gasten om ons heen vliegen of ruzie makend om een stukje brood of kipfilet. We kwamen daarna weer langs Ängelholm - Hotel Erikslund. Hier begon op 2 juni onze reis. Het lijkt zó lang geleden en war hebben we in die tussentijd veel gezien en beleefd.

Voor de terugweg hebben we deze keer niet gekozen voor de boot. Niet van Oslo naar Kiel, niet van Larvik naar Hirthals en ook niet van Helsingnorg naar Helsingor. Jan wilde graag alles rijden, dus werd het de brug. Bij Malmö zijn we over de Sontbrug (ook wel Öresundbron) genoemd. Deze brug verbindt Het Zweedse Malmö met het Deense Kopenhagen en gaat over het water de Sont. Goodbye Zweden en Nederland komst steeds dichterbij. De tolbrug is zo'n 9 km lang en 23,5 meter breed. Het grootste gedeelte van de verbinding Zweden Denemarken gaat via de brug. Na 4 km gaat de brug over in een tunnel van 1 verdieping en is ook zo'n 4 km lang. Vanaf de Zweedse kust lijkt het hierdoorde brug in het water verdwijnt. De totale verbinding is zo'n 16 km. lang. Net na de brug was er wederom een file door werkzaamheden. Maar het ging redelijk snel en bij de eestvolgende pomp hebben we de auto nog even volgegooid.

vervolgens kwam de volgende tolbrug: de Grote Beltbrug (de Storebaeltsbroen). Dit is een vaste  verbindingover het water de Grote Belt tussen de Deense eilanden Funen en Seeland. Deze verbinding is zelfs 18 km lang en bestaat uit 2 bruggen. De ene is 6,6 km (dit is een standaard betonnen liggerbrug met 63 overspanningen) en de andere is 6,8 km. (dit is de hangbrug met een hoofdoverspanning van 1.624 meter). Beide bruggen komen uit op het eilandje Sprogø. Naast de autoweg loopt er ook een spoorverbinding over de bruggen. De hangbrug is de langste hangbrug van Europa en de op 2 na langste ter wereld. Knap staaltje werk dus. Mooi om dit een keer te mogen rijden.

Toen naar ons overnachtingsadres in Nyborg een Bed and Breakfast. We kregen al bericht van de eigenaresse dat er een omleiding was omdat er 2 van de 3 bruggen waren afgesloten. Nou waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen, ergens in de middle of nowhere oftewel zeer landelijk gelegen. We hadden alvast bij een plaatselijke pizzeria 2 pizza's meegenomen want anders wisten we ook niet hoe we aan eten moesten komen. Het leek wel of we bij een grote paardenstoeterij kwamen, weliswaar geen paard gezien, alleen een hond en 3 katten...!! Maar prima onderkomen, volgens mij een oude gastvrije vrijgezelle dame die vertelde dat ze niet dronk, geen geld opmaakte, haast niet at, geen mannen had, maar wel rookte😂🤣.  Dus misschien kan je er zelf wel een beeld bij vormen. Via de televisie konden we de race van Max volgen en we duiken weer op tijd ons bedje in.

1. Ine:
    18 juni 2023
    Het einde van een fantastische reis komt in zicht......
  2. Floor:
    19 juni 2023
    goede reis voor het laatste stukje!