Maandag 12 juni 2023

12 juni 2023 - Svolvær, Noorwegen

Vanmorgen om 08:45 uur heerlijk ontbeten, nog bijkomend van de verrassing gisteravond.

wij zochten een restaurantje om te gaan eten en tegenover ons hotel waren er 2. De ene was een pub waar vanaf 22:00 uur live muziek zou zijn en de ander was een pizzeria. Aangezien het hier 's middags al behoorlijk druk was, besloten we om daar te gaan eten. Je moest zelf de menukaart uit een bak pakken en bestellen bij het loket. Daarna zelf bij een buffet een bord en bestek nemen en aan tafel zou dan jouw bestelling gebracht worden. Op een gegeven moment komen er 2 mannen binnen en Jan zegt verrekt die ene lijkt wel Jaap Vette. Die man is destijds diverse keren met Jan mee naar Rusland geweest als reisleider. Maar Jaap is inmiddels van image veranderd, heeft nu een baard waardoor iemand een totaal ander gezicht krijgt. Jan pakte nog zijn profielfoto op whatsapp erbij om te checken. Wij waren een beetje het gesprek aan het volgen en ik zeg tegen Jan dat is hij niet want deze mannen spreken geen Nederlands. Maar Jaap spreekt vloeiend Fins en Jan vond zijn stem ook erg lijken. Ik had al een keer Jaap geroepen maar geen reactie. Ik stelde Jan voor om een rondje langs het buffet te lopen, zodat je de man in zijn gezicht kunt kijken. Zo gezegd zo gedaan. Jan loopt een rondje, kuchte bij de tafel en die man kijkt dus op. De reactie was fenomenaal. Hij keek Jan aan en nog eens en volgens mij dacht hij dat hij water zag branden. Hij zei Jan??? De mannen vlogen elkaar in de armen en konden het niet geloven dat zij elkaar juist daar in Tromsø moesten treffen. Wat een schitterend moment. We hebben even staan praten maar helaas kon dat niet al te lang duren omdat Jaap en zijn chauffeur het programma voor de volgende dag moesten doornemen. Jaap was als invaller gevraagd op een 12-daagse reis van Rovaniemi naar de Noordkaap en de Lofoten. Jan kon het nog steeds niet geloven tijdens het eten.

Maar goed over tot de orde van de dag. Vandaag hebben we onze reis verder voortgezet naar Svolvaer op de Lofoten. He werd een zeer afwisselende tocht. Veel watervallen gezien, van heel klein tot zeer explosief. We hebben een stuk gewandeld bij de Malselvsfossen. Het water kwam daar met zo'n geweld naar beneden, dan zie je wat een kracht water heeft. Bij het wegrijden zagen we ineens een prachtig rood vogeltje voor de auto langs vliegen, maar ja die ging niet op ons zitten wachten. We hebben het opgezocht en het bleek de Noorse Goudvink te zijn. Niet veel later zag ik in het bos een eland staan. Aangezien we op dat moment alleen op de weg waren, is Jan een stukje achteruit gereden. Ik ben de auto uitgegaan om te proberen om het beest op de foto te krijgen maar ook hij zat niet op ons te wachten. Nog een stukje gevolgd met de auto maar hij dook verder het bos in helaas. Verder was het vandaag zeer rustig met de rendieren.

de route was vandaag zeer afwisselend. Sommige stukken waren zelfs spookachtig, kale bruine vlaktes met sneeuw bovenop, dan weer mooie beboste stukken met water of groene weiden. Ook hebben we veel militair oefenterrein gezien. Deze gebieden worden aangeduid met vele bordjes fare skytefelt. Wij dachten eerst dathet om een schijtveld ging, maar daar moesten we toch van terugkomen. 😜😂 Vanaf Bjerkvik hadden we te maken met meer wolkenpracht wat later zelfs resulteerde in regen en mist. Maar het weer is hier werkelijk zó veranderlijk. Dan rijd je in de regen en mist en vervolgens is het na 5 minuten weer zonneschijn. Vele stukken water was op die route zelfs turquoise. Het enige nadeel is da er nagenoeg geen plekken waren om te stoppen. En deze route was bij (vooral Nederlandse campers) zeer geliefd. Soms hebje het idee hier dat je in Nederland rijdt, zoveel landgenoten die hier op weg zijn. Het hotel in Svolvaer is prima, er stond zelfs een verrekijker op de kamer. We hebben een prachtig uitzicht vanaf de 7e verdieping en terwijl ik dit schrijf (om 21:45 uur) zit ik nog heerlijk in de felle zon!

Morgen gaan we de Lofoten verder afrijden naar Moskenes en vandaaruit nemen we de boot naar Bodø. Deze overtocht duurt 3,5 uur en gaat een stuk over open zee. Hoop dat het morgen niet te hard gaat waaien.......