Dinsdag 13 juni 2023

13 juni 2023 - Bodo, Noorwegen

Voor de dag van vandaag kom ik woorden tekort of ik ga in herhalingen vallen. We hebben genoten van een fantastisch ontbijt (veel te veel en echt van alles was voor handen) onder het genot van live piano muziek. Ik heb zelfs nog een stukje walvis geproefd (was prima maar wel zout) en uiteraard verse zalm.

Onze eerste stop was in het kleine vissersdorpje Henningsvaer. Dit dorpje telt ca 428 inwoners en wordt ook wel het "Venetië van de Lofoten" genoemd. De huizen van het dorp werden gebouwd aan de beschutte zijde aan de Vestfjord op reusachtige scheren. De scherenkust is een kustgebied met ondiep en vaak brak water en talrijke, meestal kleine rotsachtige eilanden of scheren. Na een rondwandeling door het dorpje zijn we verder gereden via een prachtige route door de Lofoten. We gingen over de Gimsoystraumen brug, een betonnen brug van 839 meter lang, de hoofdoverspanning is 148 meter en de maximale doorvaarthoogte is 30 meter. Een aparte brug om te zien en steil om over heen te gaan. Vandaaruit via een zeer smalle weg (was vroeger voor paard en wagen) naar Uttakleiv beach. 2 campers konden elkaar op deze weg niet passeren en soms moest de één ook achteruit naar een inham om de ander voorbij te kunnen laten gaan. Uttakleiv beach wordt beschouwd als het meest fotogenieke Noorse strand. Het strand heeft romig wit zand, groen gras, smaragdgroen water en gepolijste zilveren stenen op de rotsachtige kust; een sprookje!

Ook voor Jan was dit stukje Lofoten van Svolvaer naar Moskenes volledig nieuw en we zijn blij dat we voor dit stuk hebben gekozen. De temperatuur was vandaag zo rond de 11 graden, dan weer zon en dan weer bewolkt. Maar het is droog gebleven!

Om 13:45 uur waren we bij de haven vanwaar de boot naar Bodø om 14:45 uur zou vertrekken. Deze overtocht duurt 3 uur en 15 minuten en ging over volle zee. Er stond al een aardige rij auto's en wij mochten aansluiten bij de prepaid rij. We hadden gisteren namelijk al tickets voor deze overtocht gekocht. Zo wisten we tenminste zeker dat we mee konden...! We hebben hier maar direct onze lunch genomen en netjes op tijd vertrok de boot. Ik had al mijn speciale armbandjes omgedaan tegen zeeziekte en ik moet zeggen dat het een goede rustige overtocht was. Het hotel welke we in Bodø hadden geboekt lag 5 minuten van de ferry af. Na het inchecken konden we direct door naar het avondeten (we hadden hier halfpension). Na het eten nog even rondgelopen in een nabijgelegen winkelcentrum en toen terug naar het hotel. Het was inmiddels aardig afgekoeld buiten. Samen hebben we onder het genot van een kop koffie de reis doorgenomen voor de komende dagen en vervolgens op de kamer nog een afzakkertje genomen. Morgen gaan we de poolcirkel weer over en beginnen we langzaamaan met onze terugreis. Wat was het mooi in dit gedeelte boven de Poolcirkel, teveel om op te noemen en nog veel meer om dit allemaal te moeten verwerken. Wat een magische natuur, daat word je echt stil van.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Louw visser:
    14 juni 2023
    Het is wel een reis met een blijvende herinnering aan dit mooie land , prachtige opnamen en zo dun bevolkt, heel apart die kleine huisjes en die kleuren, dus de korte broek is nog niet uit de koffer geweest, kan wel wat warmte oversturen want hier bloedheet, maar ik klaag echt niet. Was gisteravond finaal op was om 5.15 vertrokken en om 19,00 weer thuis, maar vandaag gaan we richting Gaasterland wens jullie zoals altijd een prettige voortzetting.