Woensdag 14 juni 2023

14 juni 2023 - Formofoss, Noorwegen

Vanmorgen hebben we bijtijds ontbeten omdat we vandaag aardig wat kilometers willen maken. Om 09:00 uur zijn we vertrokken vanaf onze parkeerplaats. Bijna overal hier moet je betalen voor het parkeren, is het niet bij het hotel dan wel ergens in de straat. Ze werken hier ook met de Easypark app, dus we hebben de Europese app geinstalleerd op de telefoon en die werkt prima. Bij Langset reden we langs het Saltdalsfjorden en daar zagen we weer een dolfijn rustig zwemmen en een papegaaiduiker. Dat is een zwart-witte vogel (soort meeuw) met een rood/oranje snavel. Verder hebben we nog 5 (volgens mij) verdwaalde rendieren gezien met aardige kapstokken op hun hoofd. De route vandaag ging langs heel veel beekjes en watervallen, groene bossen, bergen met sneeuw; het leek wel Oostenrijk.

Na het Nordland National Park kregen we een heel ander landschap, iets lijkend op het gebied welke van Alta naar Tromsø hebben gehad; een kale bruine vlakte met sneeuw en kale bomen. Aan deze weg lag ook het punt van de Artic cirkel. Uiteraard zijn we hier gestopt, even op de foto samen bij het symbool van de Poolcirkel en we zijn nog even in de sneeuw gaan staan. Iets verder op de berg stonden ik weet niet hoeveel "torens" opgebouwd uit allemaal stenen. Ze zeggen dat dit geluk brengt. Nou je snapt wel dat ik dus ook een "torentje" wilde bouwen. Maar we hebben deze reis al zoveel geluk gehad. Als je toch zoiets samen mee mag maken heb je al zoveel geluk en heb je niets te wensen! Zo ging de hele reis ook langs een spoorlijn, maar we hebben op heel de route een kleine goederentrein gezien.

rond 13:15 vonden we het tijd worden voor de lunch. Vlak langs de kant van de weg, maar wel rustig gelegen. Bij de afslag stond een politieauto te controleren op snelheid en wij hebben ons (na de flits op de 2e dag van de vakantie) steeds netjes aan de snelheid gehouden. We wilden net uitstappen, stond er ineens die politi auto met zwaailicht achter ons. Een jongedame stapte uit en kwam naar onze auto. Ze wilde het rijbewijs van Jan zien, zijn paspoort en hij moest blazen voor alcoholcontrole. Die blaastest werd afgenomen door een mannelijke collega van haar. Jan kreeg al een opmerking van: zo u reist ook veel: Rusland, Egypte...! Ook vroeg ze of hij al vaker in Noorwegen was geweest en dat hij er op moest letten dat zijn rijbewijs over 2 jaar verlengd moest worden. Daarna moest ze mijn paspoort zien en bladerde daar doorheen. En ze vroeg of wij samen deze reizen gemaakt hadden, waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen. Ok dan was alles in orde en vertrokken ze weer. Volgens mij verveelden ze zich want even later reden ze weer met zwaailicht achter iemand aan. Later werd nog een camper tot stilstand gehouden en daar hebben we maar even een foto van gemaakt. Hadden we ze toch nog vastgelegd.

De temperatuur steeg vandaag behoorlijk en op een gegeven moment was het zelfs 23,5 graad. Om te rijden is dit niet zo fijn en wat dat betreft zijn we blij dat we de hitte in Nederland zo aardig vermijden. We benijden jullie niets. Om 18:30 uur zouden we bij ons overnachtingsadres zijn, 13 km buiten Grong. Maar ineens stond er een groot waarschuwingsbord 18 6 weg afgesloten. Bedoelden ze nu van 18:00 uur tot 06:00 uur of op 18 juni. Alles stond in het Noors dus we hebben de gok maar gewaagd en zijn doorgereden. We kwamen haast niemand tegen op de weg en begonnen ons toch wel af te vragen of het niet tussen 18:00 en 06:00 uur was. We hebben het Heia Gjestegård gehaald en daar hoorden we inderdaad dat iets verder op de weg dicht is tot morgenvroeg 06:00 uur. Ach tegen die tijd zijn we nog niet eens wakker, wel lekker rustig vannacht....!!!