Zaterdag 3 juni 2023

3 juni 2023 - Skarpnäck, Zweden

Na een heerlijke nachtrust zijn we de dag rustig opgestart. Om 08:45 uur hebben we buiten op het terras heerlijk ontbeten. Tijdens het ontbijt kregen we een one-man voorgeschoteld van een man die zijn electrische auto wilde opladen, maar dit met geen mogelijkheid voor elkaar kreeg. Hij vloekte en tierde en diverse keren kreeg de oplaadpaal een behoorlijk trap te verduren. Na een tijdje haalde hij de stekker weer uit de auto, sloot alles af en liep weg. Even kater kwam hij weer terug, probeerde het nogmaals en toen lukte het wel. Ach soms is leedvermaak wel leuk....!! Om 09:45 uur zijn we richting Stockholm vertrokken bij een mooie blauwe lucht en 16 graden. Het was een mooie tocht langs veel bossen en helemaal niet druk op de weg. Wij dachten dat wij veel kilometers gingen maken, maar onderweg werden we ingehaald door een paar motorrijders uit Spanje, ach die hadden al aardig wat meer kilometers afgelegd.

Om 12:30 uur hebben we een stop gemaakt voor de lunch aan het Våttermeer bij Jönköping. Het restaurant wat hier ligt was vroeger een stopplaats voor Jan zijn busreizen, maar helaas was het restaurant gesloten en vervallen. Vanaf de parkeerplaats hadden we een prachtig uitzicht over het 2 na grootste meer van Zweden. Het meer is 1893 km2 groot en heeft een inhoud van 77,6 km3. De maximale diepte is 128 m en gemiddeld 39'5 m. In het meer ligt het grootste eiland in de Våttermeer namelijk Visingsö. Het eiland is 25 km2 en heeft zo'n 800 inwoners. Vervolgens kwamen we langs Gränna, de place to be voor de rode zuurstokjes die met de kerst in de bomen worden gehangen. We zijn er niet naar toe gegaan, wij zijn geen fan van die zoete dingen.

in Stavsjö hebben we om 14:45 uur een broodje en soep genuttigd, wederom bij een stop van Jan zijn busreizen. De herinneringen kwamen gelijk weer naar boven. Zodra we in de buurt van Stockholm kwamen werd het druk op de weg. Na een lange en mooie tunnel bereikten we om 16:40 uur ons Hotel Clarion Tapetenfabriken. Dit hotel ligt zo'n 7 km buiten het centrum van Stockholm en de bus stopt om de hoek van het hotel. Na het inchecken en de bagage weggezet te hebben, hebben we eerst een kop koffie genuttigd in de bar (gratis beschikbaar gesteld door het hotel). Nu zitten we heerlijk aan een biertje en een wijntje op de kamer terwijl ik dit verslag maak na weer een heerlijke dag.

1. Annie Hoekstra:
    3 juni 2023
    Mooi verhaal…en mooie foto’s !! Ik ga maandag met vakantie naar Oostenrijk Salzburgerland !!
  2. Jolanda:
    3 juni 2023
    Lekker Annie, geniet ervan en hoop dat je mooi weer hebt om daar leuke herinneringen te gaan maken! Gr, ons
  3. Louw visser:
    4 juni 2023
    Ja Zweden is en blijft een prachtig land, met de vele meren, het weer was gisteren ook prachtig en blijft ook zo aankomende week, prettige verder en tot de volgende keer en vandaag duimen voor sc Heerenveen .
  4. Gerard:
    Hallo Jan en Jolan,
    Volgens de landkaart (Mappy) hebben jullie er al weer iets meer dan 1300 km op zitten.
    Dat is heel wat in 2 dagen.
    Volgens de weerkaart (buienradar) hebben jullie net als wij hier, goed weer. Fijn.
    Maar het grootste deel ligt natuurlijk nog voor de boeg.
    Geniet van alles.
    Wij gaan vanmiddag naar Berkel Enschot. Daar moeten Guido en ik spelen bij "Die original Grune-felder". Dat is trouwens maar 30 km!
    Succes en nogmaals goede reis.
  5. Jolanda:
    4 juni 2023
    Goedemiddag Gerard wij zitten nu te wachten voordat we om 12:30 uur het ABBA museum in mogen. We zijn met de Hop on Hop of bus Zweden vandaag aan het verkennen. Het weer valt iets tegen. Het is zwaar bewolkt, gelukkig wel droog, maar een stevige wind maakt het fris.
    Jullie succes vanmiddag en veel plezier!
    De groetjes daar