Zaterdag 10 juni 2023

10 juni 2023 - Olderdalen, Noorwegen

Ik ben er bang voor dat we waarschijnlijk steeds in herhalingen gaan vallen. Maar vandaag was er weer zo één met een hele grote gouden rand. Na een lekker ontbijtje hebben we, onder de begeleiding van de zon en 7 graden, het oude meuk hotel verlaten om eerst naar de haven te rijden. Daar hadden ze grote rekken staan vol met stokvis. Zodra de autodeur open ging kwam de sterke vislucht al je neusgaten binnen. Stokvis is in de Noorse zon en wind gedroogde vis, meestal kabeljauw. Per 2 stuks worden de aan hun staarten samengebonden vissen op rekken opgehangen. De vis wordt eerst ontdaan van kop en ingewanden en na ca 3 maanden heeft het bijna de helft van zijn vocht verloren en is de vis zo hard als hout. Als je de vis wilt eten heeft het een behoorlijke bereidingswijze nodig.

Daarna zijn we dezelfde route terug gereden naar Olderfjord (ongeveer 100 km). Er is maar 1 weg naar de Noordkaap en Honningsvåg. Maar goed steeds zie je weer nieuwe dingen, zeker als je de route andersom rijdt. Diep respect hebben we trouwens voor de vele fietsers die we onderweg tegenkomen en zo de Noordkaap aandoen. Ik doe het ze zeker niet na. Maar goed op de terugweg zag ik ineens een dolfijn in het water. Jan zei dat kan niet. Toch maar even gestopt langs de kant van de weg en ja hoor 2 dolfijnen. Uiteraard voor foto's moeilijk vast te leggen want wanneer komen ze boven en voor hoe lang. Later hebben we er nog 4 gespot. Wat een geweldige ervaring, zelfs Jan had dit nog nooit gezien tijdens zijn reizen.

Het beginstuk van de route van Oldefjord naar Alta was één kale bende met heel veel afvalhout op de grond. Het kan zijn dat hier de natuur nog uit zijn winterslaap moet komen, want zelfs bij de bomen die er stonden leek het wel of ze een brandje langs hun stam hadden gehad. In het zonnetje hebben we een heerlijk kopje koffie gedronken op een stopplaats langs de kant van de weg. Er kwam net een visser naar boven die beneden in de rivier zalm had proberen te vangen, helaas voor hem zonder resultaat.

De volgende stop was Alta. Daar zou een mooi kerkje moeten zijn. Zouden we dan eindelijk ons kaarsje op kunnen steken.. de eerste kerk die we zagen was al een sport op zich om die te bereiken. Eindelijk de weg daar naar toe gevonden, de kerk was open binnen helemaal van hout zonder enige pracht of praal. En helaas kon er geen kaarsje opgestoken worden. Toen we verder gingen zagen we bijna buiten het dorp de kerk die beschreven werd in de vele reisbrochures; de NordlyskThedralen.  Een heel apart gebouw en helaas op zaterdag gesloten...! Maar via een zijdeur hadden wij geluk dat er net een vrouwenkoor met hun generale repetitie begon voor hun requiem concert vanavond om 18:00 uur. Even 1 nummer geluisterd, zware muziek maar wel heel zuiver gezongen. Dan hadden we maar mooi weer meegemaakt maar toch jammer dat we nog steeds niet een kaarsje kunnen laten branden!

We hebben vandaag de Noordkaaproute gereden tot aan Olderdalen. De schoonheid van deze route is eigenlijk niet te beschrijven. Je wilt maar foto's en filmpjes blijven maken. Er lag nog behoorlijk wat sneeuw op de bergen, het landschap steeds afwisselend met bossen, heel veel meren, bergen, besneeuwde bergen, vergezichten. Eigenlijk té veel en té mooi om het allemaal in je op te nemen. Op sommige plaatsen in het water lagen ronde bassins, daarin wordt de zalm gekweekt. We werden uiteraard weer verrast door de vele rendieren, zelfs moeten stoppen omdat ze ineens voor je auto staan. Om 17:00 uur waren we bij ons overnachtingsadres Håkon Gjestehus in Olderdalen. Vanuit hier nemen we morgen de boot naar Svensby en gaan dan door naar Tromso. We hebben trouwens vandaag de 17 graden onderweg gehaald.

1. Gerard:
    10 juni 2023
    Hallo Jan en Jolan,
    Het is allemaal indrukwekkend wat ik van jullie te zien en te lezen krijg.
    Wat is de wereld prachtig niet.
    Als ik de foto's van het water en de bergen zie, moet ik denken aan Genesis.
    De aarde was woest en ledig...........
    Ik had wel meer sneeuw en ijs verwacht zo hoog in het noorden, maar ook daar zal de opwarming van het klimaat wel de schuld zijn.
    Hebben jullie trouwens ook een andere tijd (uur verschil)?
    Want behalve dat jullie heel ver naar het noorden zijn, zijn jullie ook een flink stuk naar het oosten gereden. Op de kaart ligt de punt van Noorwegen boven Oost polen en Wit Rusland.
    Wij hier hebben morgen de verjaardag van Yvonne, dat betekent een huis vol en veel gesjouw maar wel gezellig :)
    Goede reis nog verder, erg mooi.
  2. Louw visser:
    11 juni 2023
    Hele mooie plaatjes, werkelijk uniek, ik vroeg mij af zijn er op de route wel genoeg tank stations, want de afstanden zijn groot. Heb een kaak ontsteking zeer pijnlijk, lag gisteravond al om 20.00 in bed zonde want de temperatuur was nog hoog. Jullie hebben ook al vele kilometers op de teller, prettige reis verder en tot vanavond voor julli fijne verslagen.