Reis naar de Noordkaap

29 mei 2023 - Heerenveen, Nederland

Nog een kleine 5 dagen te gaan en dan is het eindelijk zo ver.

Vandaag alvast beginnen met de tassen in te pakken en de nodige spullen klaar te zetten. Want tot en met donderdag is het nog gewoon werken, woensdagavond heeft Jan nog kaarten en donderdagavond is daar nog de play-off wedstrijd bijgekomen van sc Heerenveen tegen Fc Twente. Vrijdagmorgen willen we rond 07:00 uur vertrekken voor onze langverwachte reis. Om 13:15 uur hebben we de 1e bootovertocht van Puttgarden (Duitsland) naar Rodby (Denemarken). Een overtochtje van zo'n 45 minuten, net mooi genoeg om even uit te waaien en de benen te strekken. Daarna volgt er nog een bootreisje van Helsingor (Denemarken) naar Helsingborg (Zweden). Deze overtocht duurt nog korter namelijk 20 minuten. Vanuit daar zal het nog zo'n 22 km zijn voor onze eerste overnachtingsadres: Hotel Erikslund in Ängelholm. De planning is om de eerste dag in het totaal zo'n 720 km te rijden en 42 km te varen.  Maar goed zo ver is het nog niet.

Eerst die tassen inpakken, want wat moet je nu voor zo'n reis meenemen. Zomerkleding, winterkleding, regenkleding ja van alles wat lijkt mij. Ze raden zelfs aan om een muts en handschoenen mee te nemen. We willen 2 tassen uiteindelijk meenemen en een aparte tas voor de schoenen, slippers etc. Voor de avond nog een schoon jurkje voor als we uit eten gaan, ach dan heb je een tas ook zo vol.

Maar de voorbereidingen zijn al een vakantie op zich. Jan kijkt er enorm naar uit. Hij heeft als buschauffeur deze reis al 7 keer mogen rijden, de laatste keer was in 2003. Waar blijft de tijd. Jan reedt met de bus in 17 dagen naar de Noordkaap (via Zweden, Finland, Lapland, Noordkaap en Noorwegen). Wij gaan de reis iets anders doen en laten Finland rechts liggen in dit geval. Wij gaan via Stockholm omhoog naar Lapland, dan naar de Noordkaap en via Noorwegen weer terug. Al met al zal het zo'n klein 7400 km zijn voor 3 weken. Gemiddeld willen we maximaal 350-400 km per dag rijden. Hierbij tellen we de 1e en laatste dag niet mee. Ach en aangezien het niet donker wordt in deze tijd, kunnen we de rijtijden verdelen over de morgen, middag en avond. Genoeg vrije tijd om dingen tussendoor te bezichtigen. We hebben alleen een hotel in Ängelholm (1 nacht) en in Stockholm (2 nachten) gereserveerd, de rest zien we wel onderweg. Dit kan variëren van hotel tot Airbnb of een vakantiehuisje, het is maar net wat we vinden. Niets moet, alles mag, vrijheid blijheid, dat is pas vakantie toch?

In ieder geval willen we proberen om elke dag een stukje te schrijven, mits we natuurlijk internet hebben. Zo nemen we jullie mee naar de Noordkaap en maken jullie dat toch ook maar mooi mee.

Tot gauw en alvast heel veel leesplezier.

Jan en Jolanda

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerard:
    29 mei 2023
    Hallo Jan en Jolanda.
    Vandaag heb ik de mail gekregen over jullie reis.
    Wij zullen er regelmatig in lezen en meegenieten van de vast en zeker mooie plaatjes en belevenissen.
    Alvast een goede voorbereiding en zo ook een goede start vrijdag.
    Geniet er van, maar kijk ook goed uit op het noordelijk halfrond van deze grote boze planeet.
    Gr. Gerard en Yvonne.
  2. Sietse en Jannie:
    29 mei 2023
    Wat spannend en fantastisch om dit mee te maken.Was het maar alvast zover,maar de voorbereiding is minstens zo spannend, want hoe zal het zijn.Jan kan over de bekende dingen natuurlijk vertellen en Jolanda kan meegenieten. Wij wensen jullie een fijne vakantie toe.
  3. Gabrie Papenburg:
    31 mei 2023
    Wat leuk voor jullie. Gaat zeker een prachtige reis worden. Geniet. Gabrie
  4. Annie Hoekstra:
    1 juni 2023
    Hoi Jan en Jolanda. Ik wens jullie een hele fijne vakantie , en fijn dat we mee mogen genieten van jullie belevenissen!! Groetjes Annie !!