Woensdag 7 juni 2023

7 juni 2023 - Rovaniemi, Finland

Na een onrustige nacht op (voor mij) té zacht bed zaten we al bijtijds aan het ontbijt. Om 09:15 hebben we onze reis naar het Noorden voortgezet. Vandaag zou het eindpunt een woning in het dorp van de kerstman zijn in Rovaniemi en de Poolcirkel. Het weer was prima, zonnetje erbij en een temperatuur van13,5 graad. We zijn door het dorpje Pietå gereden en voor we het wisten waren we op de E4. Dit is een 3-baans weg en om de buurt heeft dan links en dan rechts een 2 baans weg. Het gaat redelijk snel en de keren dat je gebruik mag maken van de 2 baans weg volgen elkaar snel op.

De eerste stop hebben we gemaakt in Gammla Stad oftewel Gammelstad. Dit is een stadje net buiten de Zweedse plaats Luleå en een bijzonder historisch plekje. Sinds 1996 staat dit stadje op de Werelderfgoedlijst. Hier vind je de grootste stenen kerk van Noord Zweden uit 1492. (helaas was hij dicht). Het is het best bewaarde kerkdorp ter wereld met meer dan 400 houten kerkhuisjes, woningen en kleine winkeltjes. We waanden ons zeker terug in de tijd.

Nadat we weer op weg zijn gegaan kwamen we het eerste roofdier tegen Een vos stak ineens de weg over en Jan trapte hem bijna op zijn staart. Helaas ging het allemaal te snel om dit op de foto vast te leggen. Bij Haparanda gingen we het Zweedse land verruilen voor Finland. Toch een andere omgeving, de wegen beschikken over vluchtstroken, iets wat ze in Zweden niet veel hebben. Het oogt wat vriendelijker, Zweden heeft meer een stenen " landschap" tussen de bomen.

Om 14:45 kwamen we aan in Rovaniemi, het Santa Claus dorp ligt zo'n 7 km voorbij de stad en is inmiddels een dorp op zich geworden. Jan kende het niet meer terug zo groot. Alleen nog de receptie en de poolcirkel kwam nog uit zijn herinnering naar boven. We konden al direct in ons huisje (met sauna). Hebben de auto naast het huis geparkeerd en de spullen uitgeladen. Daarna rondgelopen door het dorp en uiteraard op de foto geweest met die oude kerstman. Het is commerciële business, maar toch leuk om mee te maken. Als je toch eenmaal hier bent wil je dit ook niet missen toch? Dwars door het dorp loopt de geverfde witte lijn die de Poolcirkel aangeeft. Je betreedt officieel het Poolgebied wanneer je de grens overschrijdt.

moe maar voldaan zijn we teruggegaan naar ons huisje, eerst een biertje en een wijntje gedronken en daarna heerlijk de sauna in. Nu zitten we bij te komen van alles en gaan straks nog even eten in Santa Claus restaurant welke volledig in kerstsfeer is ingericht.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Floor:
    7 juni 2023
    Wat bijzonder, op bezoek bij de kerstman terwijl het hier in Nederland eindelijk zomers weer gaat worden. prachtige reis weer, benieuwd naar de foto's!
  2. Jan en Tineke:
    7 juni 2023
    Hoi hoi leuk die mooie verhalen heel bijzonder vinden het erg leuk gr is hier eindelijk een beetje mooier weer.
  3. Jolanda:
    8 juni 2023
    Wij mogen tot op heden niet klagen over het weer. Wat druppen gehad en bewolkt bij een temperatuur van gemiddeld zo’n 12 graden. Maar goed hoe hoger we komen hoe kouder het zal gaan worden. En we hebben ook elke dag de zon gezien! Geniet lekker daar van uiteindelijk het zomerse weer!, werd tijd😜😎🌞🎅🏻
  4. Louw visser:
    8 juni 2023
    Woensdag nu pas gelezen, maar wel heel interessant, mooie beelden zeker wel kerst inkopen gedaan, wat een keuze en wel een heel andere wereld. Tot vrijdag en dan maar verder genieten.