Donderdag 8 juni 2023

8 juni 2023 - Inari, Finland

Allereerst Wiebe van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vanuit Inari wensen we je nog vele gezonde jaren toe en wij drinken er hier één op jouw gezondheid!

Vandaag was een dag met een gouden randje. Niet zozeer qua weer, daarvan hebben we bijna alles gehad. Zon en regen wisselden elkaar af bij een temperatuur van zo'n 8 graden. En dan te bedenken dat bij jullie bijna de mussen van het dak vallen.......!!!

Na een lekker ontbijtje met zalm hebben we de kerstman vaarwel gezegd en zijn we op weg gegaan naar Inari, ons einddoel voor vanavond. Een kleine 316 km. Tot op heden hadden we als wild alleen nog maar een vos gezien die vlak voor ons de weg overstak. Vandaag werd mijn wens vervuld; de rendieren live te mogen bewonderen. Bij aankomst in Inari stond de teller op 49 stuks. Na 10 minuten rijden zagen we al 4 stuks vlak langs de weg. Té laat voor foto's en even later zagen we er 6 in een weiland. Ik riep nog tegen Jan stoppen maar ja dat is natuurlijk niet echt verantwoord op een 2 baans weg. Maar niet veel later stak er vlak voor de auto 1 de weg over, nu hadden we wel tijd voor foto's want Rudolf liep niet zo hard. Toen hij eindelijk de overkant van de weg bereikt had, reden we verder en kwamen er achter de auto ineens nog 3 uit het bos. Wat een geluk en wat mooi om mee te mogen maken.

In Sodankylä hebben we even wat boodschappen gedaan bij de Lidl. Even wat broodjes en yoghurtjes voor de lunch. Wat hebben we vandaag een prachtige dag, een schitterende natuur met veel meren en bossen. Finland vind ik zelf wat vriendelijker aandoen dan Zweden. Qua taal kun je in het Zweeds nog wel wat woorden begrijpen, in het Fins is er echt geen touw aan vast te knopen. Onderweg kwamen we langs Tankavaara, daar kun je naar goud zoeken. Jan heeft op zijn eerdere reizen hier al eens gestopt met zijn gezelschap, maar geen goud kunnen vinden. Het was meer geldklopperij. Op de volgende reizen was deze stop (op verzoek van Jan) er uit gehaald, dus nu zijn we ook maar doorgereden. Wij hebben de lunch genuttigd op een parkeerplaats in Muotka. Onder het genot van een zonnetje hebben we een tafelkleedje op de kofferbak gelegd, broodjes gesmeerd, soepje erbij en genieten maar van de mooie natuur en de vogelgeluiden. Na de lunch kwamen we onderweg in de buurt van de Sami culturen. Op een gegeven moment zagen we links van de weg allemaal fietsen en geweien in het hek hangen. Weer even een stop gemaakt voor foto's en een kort filmpje. Nog even in het souvenirswinkeltje gekeken, dat was kijken kijken en niet kopen!

We hebben onze route vervolgd naar Saariselka. Wat wel bijzonder was waren 2 rendieren MET gewei rondgrazend bij de parkeerplaats van een benzinestation. Snel weer foto's en een kort filmpje gemaakt. Mijn geluk kon niet op (wat kan een mens toch blij worden van het zien van beestjes.....!!! (Zolang ze maar op afstand zijn....)

Saariselka was vroeger altijd de overnachtingsplaats van Jan zijn busreizen. We zijn door het dorpje gereden, maar Jan kon zich er niets meer van herinneren. Ach ook hier blijft de tijd na 25 jaar niet stilstaan en wat we zagen waren veel nieuwe hotels. Bij het zien van 1 hotel daagde er iets maar hij wist het niet meer. Zojuist in het hotel bleek dat hij toch het goede in gedachten had, Jan heeft namelijk het boek van destijds meegenomen.

In Karhuu Tupaa zagen we langs de kant van de weg een afbeelding van iets met beren. Wij de auto geparkeerd en het bos ingelopen. Hier hadden ze netjes een voetgangersbrug naar boven gemaakt. Het was een hele klim en onderweg kreeg je uitleg en foto's te zien van planten die daar groeiden waar beren gek op zijn. Bijna bovenaan gekomen was er een grote berenhol (gelukkig leeg...!) waar je in kon kruipen. De route ging nog hoger zodat je een uitzicht had over Lake Inari. Maar vanaf onze plek konden we door de bomen ook het meer zien liggen. We Ijn terug naar beneden gelopen en hebben even de treden geteld; 300 stuks allen voor de terugweg. Dus ik vond dat we weer een goede work-out hebben gedaan vandaag. Geklommen naar een berenhol (zeggen ze) en er niets vinden....!!

2,5 km voor Inari hebben we een Wilderness hotel geboekt, prachtig aan een meer gelegen en midden in de natuur. We hebben een mooie kamer, volgens mij net nieuw gebouwd in een soort jacht stijl of rendier stijl, zeg het maar. Wel knus. Vanavond eten in het restaurant met uitzicht over het meer en morgen op weg naar het verste punt: de Noordkaap.

1. Sietse en Jannie:
    8 juni 2023
    Schitterend. Wat een ervaring.
    Hier is het lekker zonnig met knetterende mussen in de dakgoot. Wachtend op het moment dat jullie weer thuis.
    Veel plezier
    Buren Sietse en Jannie
  2. Louw visser:
    8 juni 2023
    Prachtige reis verslagen van jullie, wel een hele belevenis, alleen wat kouder dan hier en het blijft ook nog een poosje aanhouden die fijne temperatuur. Prettige reis morgen en tot laters.
  3. Harmke Anema:
    9 juni 2023
    Hoi toppers, wat een mooie foto's maken jullie onderweg. Prachtige ervaring , het zoeken om goud hoeft Jan niet meer te doen hij heeft jou toch al Jolanda.
    Mooi die rendieren met dat Prachtige gewei, je kan wel zo'n gewei meenemen voor in de kamer. Nou topper nog veel plezier en nog lekker genieten.
    Groetjes Harmke en Hans