Donderdag 15 juni 2023

15 juni 2023 - Oppdal, Noorwegen

Vanmorgen lekker rustig aangedaan en om 09:20 zijn we vertrokken in korte broek. Jawel jullie lezen het goed, een beetje warme luchtvanuit Nederland is onze kant opgewaaid en het was om die tijd al 16,5 graad, windstil en een blauwe lucht. De route was weer mooi langs vele bossen en fjorden.

Veel beesten zien we hier niet meer (dachten we)! Op een gegeven moment stond er voor ons een eland. Wat een prachtig beest om te zien en we konden ons geluk niet op. Maar voordat je het weet ishij ook weer verdwenen. Maar goed dat ik steeds mijn telefoon open heb staan op camera.

In Stiklestad hebben we eerst koffie gedronken alvorens we naar het "slagveld" zijn gaan kijken. Bij deze plaats werd op 29 juni 1030 de slag bij Stiklestad uitgevochten, waarbij koning Olaf II van Noorwegen sneuvelde. Nu is deze plaats een herdenkingsplaats en kultuurcenteum geworden. Trouwens in heel Noorwegen zie je veel oorlogsmonumenten als bezienswaardigheid.

Bij Trondheim moesten we zelfs weer wennen aan het drukke verkeer. Je merkte goed dat je bij een Universiteitsstad kwam, zo druk was het daar. We hadden eerlijk gezegd geen zin om in een stad te gaan rondlopen, het was inmiddels 27 graden. Dan wilden we liever eerder op de plaats van onze overnachting zijn zodat we daar lekker buiten konden zitten. Onderweg waren ze overal met het vernieuwen van de E6 bezig. Zo'n snelweg aanleggen is hier toch wel een hels karwei. Zoveel stenen en rotsblokken moeten er eerst verwijderd worden, man man man wat een gigantische klus!

we waren om 15:45 uur in Oppdal bij ons Gjestetun Hotell. Prima accommodatie met een groot  balkon (in de zon), een keukentje met alles erop en eraan op de kamer. Was alleen jammer dat het begon te regenen toen wij de koffer uit de auto wilden halen. Maar goed eerst wat gedronken, toastje erbij en toen het plaatsje ingelopen. 3 winkelcentra waren er in dat dorpje aanwezig en we hebben eten gekocht voor vanavond. Inmiddels zitten we heerlijk in de zon op het balkon te genieten. Even rust.....!! Nog even met een Nederlander gesproken die met hun Up de georganiseerde ronde doen in 3,5 week. Heeft z'n voor- en nadelen. Wij kunnen evt. nog van de route afwijken, want niets ligt vast.

Wij hadden in eerste instantie naar Andalsnes willen rijden vandaag, maar daar was (vonden wij) geen geschikt onderkomen meer te krijgen. Ja met gedeelde badkamers en daar zijn wij  iet zo van. Vandaaruit hadden we dan morgen de Trollstigveien willen rijden en naar het Geirangerfjord willen gaan. De Trollstigveien is een pittige weg om te moeten rijden met 11 spectaculaire haarspeldbochten die de bergwand opslingeren. In de winter is deze weg gesloten en dit kan zelfs nog in de ochtenden zijn van mei-juni. De weg zelf is erg smal en kan erg glad zijn. We hebben ook nog in de vuurt van Andalsnes gezocht, maar helaas. Soms moet je keuzes maken. En we hebben al zó ontzettend veel moois mogen zien en beleven dat we deze route aan ons voorbij laten gaan. De te meer een reden om nog eens terug te gaan naar Noorwegen en dan het zuiden van het land te gaan bekijken. Je kunt toch niet alles in 1 keer zien en onze hoofden lopen nu al over van alle indrukken die we hebben opgedaan.

morgen gaan we naar Oslo voor 3 dagen. Kijken wat deze stad voor moois te bieden heeft.

1. Annie Hoekstra:
    16 juni 2023
    Hoi Jan en Jolanda…wat geniet ik van die prachtige verhalen en foto’s !! Ik ben weer thuis, heb genoten van het mooie Oostenrijk, met prachtig weer!! Nog veel plezier! Gr Annie !!
  2. Jolanda:
    16 juni 2023
    Hoi Annie, wat gaat de tijd toch snel. Jouw vakantie zit er al weer op en ook onze laatste week is ingegaan. Fijn dat je genoten hebt in Oostenrijk, we horen graag jouw belevenissen straks als we weer thuis zijn. Wij zijn op weg naar Oslo, rijdend door weer een prachtige groene natuur (net Oostenrijk)!