Dinsdag 6 juni 2023

6 juni 2023 - Piteå, Zweden

Zo rommelig als het begin was gistermorgen, zo was ook het einde! Na het avondeten zijn we naar het centrum gelopen. Lekker rondgewandeld door de stad en langs de waterkant en ondertussen heerlijk genietend van een ijsje. De zon scheen nog fel rond 20:30 uur maar de wind was behoorlijk koud. Na de wandeling terug naar de kamer en we wilden op bed nog wat tv kijken. We waren toch wel moe van de dag. Maar dat liep iets anders. Ik ging liggen en bats, de hele achterkant van het bed zakte in elkaar. Nog een geluk dat ik niet met mijn hoofd op het nachtkastje viel. Bleek dat 1 poot volledig los erbij hing. jan heeft nog geprobeerd om die vSt te draaien, maar de poot was zo lam als wat. Na van de schrik bekomen te zijn, aangekleed en naar de receptie. Daar kregen we een andere kamer toegewezen, 2 deuren verder. Alle spullen opgepakt en verhuisd naar de andere kamer. Pasje van de oude kamer teruggebracht naar de receptie en weer het bed in. Zegt Jan ineens heb je jouw witte t-shirt van de badkamer ook meegenomen, nee dus. Dus weer aangekleed, terug naar de receptie, sleutel van de oude kamer gevraagd, maar dat kon niet meer. Is de receptioniste meegelopen naar de oude kamer, meteen het bed laten zien, shirt gepakt en toen onderhand kon ik echt het bed in. Dit bed piepte wel wat en zodra Jan zich omdraaide voelde je dat goed. Dus je durfde je bijna niet te verroeren, bang dat je er weer door zou gaan. Maar goed, we hebben toch redelijk geslapen.

Na het ontbijt weer op weg, verder naar het Noorden van Zweden. We beginnen de dag (na een uurtje) meestal met het lijflied voor onze medepassagier: "de Engelbewaarder". Deze keer was het iets minder, want vrijwel direct dat we het nummer opzette werden we geflitst. Benieuwd wat dat gaat worden. Volgens ons reden we 103 waar je 100 mag...!

We hadden vandaag een schitterende route, uiteraard veel bos maar ook veel meren. We reden regelmatig langs de kust van de Botnische golf, wat voor hele mooie uitzichten zorgde. In Örnsköldvik hebben we een koffiestop gehouden bij de skischans en de stoeltjeslift naar het skigebied. Als je dan onderaan zo'n skischans staat is het toch wel verrekte hoog als je daarvan af moet springen. Daarna op weg naar Umea, de stad van de vele rotondes. Maar wat echt ongelooflijk was op deze route waren de flitspalen. Nog nooit hebben we zó veel flitspalen op 1 route gehad, echt niet normaal en de tel was je al snel kwijt. Jan vond het genoeg om 1x de Mercedes op de foto te hebben. Inmiddels waren we wel gewaarschuwd. Tegen 16:00 waren we bij ons geboekte hotel voor vannacht in Piteå. Het hotel lijkt wel een oud klooster en de kamer is zeer ruim. Vanavond gaan we uit eten bij restaurant Hawaii. Hoop dat we er naar toe kunnen lopen, maar dan moet het wel droog worden. De temperatuur is inmiddels gedaald naar 11 graden.

wat we nog niet veel hebben gezien zijn de wilde dieren. Zelfs dode dieren zien we niet veel meer. Dit was de eerste dagen wel anders. Maar goed we zijn pas net op weg dus wie weet. Morgen slapen we bij de Kerstman in Rovaniemi - Finland.

1. Gerard:
    Hallo Jan en Jolan,
    Jullie zitten al lekker hoog op de kaart.
    Hier wordt het dus niet meer donker nu.
    Volgens Mappy zo'n kleine 2200km !
    Wat die bedden betreft Jolan, jij hebt volgens mij patent op dit soort zaken :)
    Je hebt me nog eens verteld op een van jullie vorige vakantie's dat je toen een muis op je nachtkastje had.
    Maar achteraf is zoiets natuurlijk altijd lachen, toch?
    Hoe is het eten daar? Lekker? of toch heel anders dan hier?
    Verder: Mooie foto's, mooie natuur. Maar dat wist je natuurlijk al.
    Gr. Gerard en Yvonne
  2. Louw visser:
    6 juni 2023
    Schitterende natuur en al die meren en vooral die grote afstanden lijkt me een belevenis , hier vandaag een schitterende dag en dat gaat deze week zo blijven hoop ik, tot vanavond voor een nieuw reis verslag, groeten van ons.
  3. Jolanda:
    6 juni 2023
    We hebben nu 3 keer het Clarion hotel gehad en die biedt het hotel aan met Half pension, niets mis mee. Vanavond hier in een plaatselijke snackbar gegeten. Die lag op loopafstand van ons hotel. Heerlijke kipschotel gehad en Jan gyros.
    Ja er zijn wel vaker dingen gebeurd op onze reis Gerard: Jan al een keer door het bed in Oostenrijk, de muis was in Mexico en nu in Zweden door het bed. Wie weet wat ons nog te wachten staat! Ook leuk om jullie reacties allemaal te lezen👍👍
  4. Jan en Tineke:
    6 juni 2023
    Lieve fam wat een avontuur super leuk het allemaal te lezen trots op jullie lieve gr van us.
  5. Jaap Wijnsma:
    7 juni 2023
    Mooi om jullie reis zo te volgen, goede reis en veel plezier.
  6. Ivette:
    7 juni 2023
    Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal onderweg beleven.....maar nog even terug komend op het bed🙈jullie moeten ook gewoon stil blijven liggen 🤭