Dag 23 Woensdag 2 juli 2014

2 juli 2014 - Vancouver, Canada

Na het ontbijt in het casino zijn we met de skytrain wederom richting het centrum gegaan. We hebben kaartjes gekocht voor de Hip on - Hip off bus. Deze kaartjes zijn 24 uur geldig voor een open bus die langs alle bezienswaardigheden van Vancouver rijdt. Als je wilt kun je onderweg uitstappen, dingen gaan bekijken en weer op een volgende bus instappen. Tevens zit er een boot-taxi bij naar Granville Island en een rondtoer van 45 minuten door het bekendste park van Vancouver: Stanley Park.

We zijn eerst met de bus door het centrum gereden en uitgestapt bij de stop voor Granville Island. Eerst even binnen gekeken bij het wedstrijdzwembad wat hier lag en daarna de taxi-boot genomen naar het eiland aan de overzijde. De overtocht met een piepklein bootje duurde een kleine 5 minuten. Het was inmiddels 13:30 uur en de zon was ons wederom zeer goed gezind. Prachtig weer en dat maakt weer dorstig, dus maar eerst een terrasje opzoeken in de haven. Daar lagen gigantisch veel bootjes en we hadden een tafeltje aan de rand van het terras met uitzicht op het water / de haven dus: volop levendigheid van luxe privé boten, tot piratenschepen tot peddelaars op een soort ski’s. We moeten de vakantie tenslotte "rustig " afbouwen.

Daarna hebben we rondgelopen over Granville Island. Hier zijn allerlei kleine winkeltjes, straatartiesten die  hun kunsten vertonen, en er is een hele grote overdekte markt waar de bevolking hun producten aanprijst. Werkelijk van alles was daar te zien en te krijgen, waardoor het er dan ook behoorlijk druk was. Voor de kinderen was er een openbaar park met allerlei wateractiviteiten. Na het rondslenteren hebben we de taxi-boot weer teruggenomen en zijn we weer in de bus gestapt.

Onze volgende stop was Stanley park. In dit park kun je makkelijk verdwalen en we vroegen ons af of wij (als we de excursie hier zouden doen) we nog op tijd zouden zijn voor de laatste bus. We zouden de gok wagen. De chauffeur verzekerde ons dat we ons niet druk hoefden te maken over die laatste bus. Wij waren voor die dag zijn laatste passagiers (de groep was 15 personen groot) en hij kon nu uitgebreid de tijd nemen voor de rondtoer door het park. Als er mensen bij waren die verplichtingen hadden qua tijd dan moesten ze dat even aangeven. Niemand had dat, dus uiteindelijk hebben we een toer gehad van een kleine 1,5 uur. Zo enthousiast als die man over Vancouver en het park praatte, dat was echt uniek. Diverse stops onderweg gemaakt in het park en daarna heeft hij elke passagier naar zijn of haar opgegeven bestemming gebracht.

Wij hadden als eindbestemming Gastown. Daar staat een klok op stoom, gewoon even leuk om te zien en daar hebben we ook op een terrasje buiten gegeten. We kwamen nog in gesprek met een Nederlander die al 9 jaar in het buitenland woont (eerst 9 jaar in Amerika en sinds maart in Calgary). Oorspronkelijk kwam hij uit Veenwoude en was opgegroeid in Sneek. Ach even leuk mee zitten praten.

Na het eten zijn we teruggelopen naar de skytrain station en terug naar het hotel. Nog even een afzakkertje gepakt in het Casino waar het behoorlijk druk was.

We hebben beiden met grote ogen staan kijken hoe gemakkelijk de Aziaten hun geld "wegbrengen" bij een spelletje Baccarat (wij snappen de spelregels nog steeds niet, ondanks privé uitleg van een medewerker van het casino). Inzetten van CAD 5.000,00 per speelronde (1 minuut???) waren zeker niet abnormaal. En dan te bedenken dat wij al hartzeer hadden bij ons verlies van CAD 40,00 vandaag in het casino. Goed gelukkig is dit niet aan ons besteed en genieten we wel van het kijken hoe anderen opgaan in het spel. Er was ook nog een live optreden en daar hebben we ook nog even geluisterd.

Daarna zijn we teruggegaan naar de kamer en hebben we daar nog iets gedronken. Voor 2 consumpties in het casino betaal je omgerekend zo'n CAD 14,00. Terwijl je in de casino's in Las Vegas overal gratis drinken krijgt, maar dat is hier niet aan de orde. Maar goed al weer een dag voorbij.

Morgen de volle laatste dag in Vancouver en dan vrijdag koffer inpakken en om 14:30 uur gaan we dan met de skytrain richting het vliegveld. Het aftellen is begonnen!

1. Annie Hoekstra:
    3 juli 2014
    Bedankt voor jullie prachtige reis verhalen, ik wens jullie een goede vlucht terug!! Groetjes Annie!
  2. Harmke Anema:
    3 juli 2014
    Hoi Jan en Jollanda, ik heb genoten van jullie prachtige verhalen en heel knap dat je het zo allemaal kan overbrengen, knap stukje boekwerk.! Al de verhalen waren voor mij al heel bijzonder laat staan hoe het voor jullie was in levende wijze. Top en hartelijk bedankt en alvast een hele fijne terug reis en voorzichtig de laatste dagen. Groetjes Harmke, Hans, en de kids.
  3. Gabrie Papenburg:
    7 juli 2014
    Dag Jolanda en Jan,
    Dank voor jullie prachtig reisverhaal, ik heb er enorm van genoten. Ook de stoomklok is mij bekend. Jaren geleden, ik was toen nog jong, heb ik daar ook gestaan en zeker een van de terrasjes aangedaan. Heb er nog steeds mooie herinneringen aan.
    Welkom terug in Nederland.
    Gabrie