Dag 22 Dinsdag 1 juli 2014

1 juli 2014 - Vancouver, Canada

Vanmorgen heel rustig aan gedaan, want het zou een lange dag worden!

1 juli = Happy Canada Day, dit is te vergelijken met onze koninginnendag. Iedereen loopt in rood witte kleding, loopt met vlaggetjes te zwaaien, heeft de Canadese vlag op het gezicht, armen of benen etc.

Na het ontbijt op de kamer, we hadden de laatste crackers en kaas opgemaakt uit de camper, kop koffie erbij, kon onze dag wel weer beginnen. We zijn eerst naar het casino gegaan, weer rondgelopen en gekeken hoe er voor tonnen geld er doorheen gejaagd wordt, voornamelijk door Chinezen of ander Aziatisch spul. Ik wilde op een gegeven moment ook wel even aan de gokkast en wilde CAD 5,00 in de CAD 0,01 machine stoppen. Aangezien we geen CAD 5,00 biljetten hadden, zijn we maar voor de CAD 10,00 gegaan. Op de eerste machine won ik gelijk al CAD 5,00. Je kan dan op een knop duwen en de machine "spuugt" een kwitantie uit waarop jouw geldtegoed staat. Dit biljet kan je evt. weer in een andere machine duwen om zo verder te spelen. Wil je dit bedrag contant krijgen, dan hebben ze in het casino machines staan die deze kwitantie uitbetalen. Wij kozen voor de kwitantie en deze heb ik later in een andere machine gestopt. Ik snap er de ballen niet van hoe de machines allemaal werken, maar op een gegeven moment begon op deze machine allerlei lichtjes te branden, muziek te spelen en uiteindelijk had ik CAD 76,00 gewonnen. Niet slecht voor een beginneling die er totaal niets van snapt. Maar goed we hadden vandaag dus een gratis dagje!

We zijn daarna met de skytrain weer naar het centrum gegaan en hebben voor Jan een nieuwe riem gekocht. Zijn oude riem kon hij niet meer vinden, waarschijnlijk ligt die nog ergens in de camper. Ach en om voor de taxikosten van zo'n CAD 80,00 retour terug te rijden om die riem op te halen, kun je toch beter een nieuwe kopen. In het centrum was het al behoorlijk en gezellig druk. Overal was er wel iets te doen en wij besloten om naar Waterfront te gaan. Daar waren allerlei activiteiten, muziek, sport, een tentoonstelling van de marine, luchtmacht en landmacht. Er werden allerlei dingen gratis uitgedeeld, o.a. zonnekleppen en die waren met dit warme weer een grote uitkomst. Alleen om ergens te kunnen zitten was een ramp. De Canadezen zijn een super volk voor wat betreft netheid in wachten. Iedereen sluit netjes in de rij aan, geen gesjor en gemor, gewoon een normaal iets. Wij moeten daar nog aan wennen en wat dat betreft valt er nog veel te leren voor de "lompe" Nederlanders. Er stonden b.v. lange rijen bij het uitdelen van een blikje frisdrank, niet normaal. Wij dachten dat het één of andere attractie was en liepen langs de rij af. Bleek dat het om een blikje drinken ging. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen op een veld/plein waar picknicktafels en stoelen stonden. Hier konden we 2 lekkere tuinstoelen bemachtigen en hebben in de zon genoten van een paar optredens. Eerst iemand die zichzelf vastgesnoerd had in kettingen en daarna een man die met messen aan het jongleren was terwijl hij op zo'n grote circusfiets zat. We konden het zo wel uithouden.

Nergens op straat werd drank verkocht, alcohol mag alleen genuttigd worden op een terras. Ik ben op een gegeven moment in de rij gaan staan en heb ons ingeschreven voor een tafeltje. Al snel waren we aan de beurt en hadden we een tafel buiten in de zon. Eerst de kelen smeren en het koele gele nat ging gemakkelijk naar binnen. Daarna hebben we daar ook maar gegeten. Het was wel "afzien" in de bloedhete zon.

Om 19:00 uur begon dan de parade. Als voorprogramma was er een show van de politie te motor. 10 motoren die als een gek voorbij scheurden in allerlei formaties. Mooi en knap om te zien, maar als er toch maar 1 een klein stuurfoutje zou maken, dan was het gedaan.

Daarna begon de parade die tot ca 21:00 uur duurde. Het was een optocht van allerlei groepen, het begon met de landmacht, luchtmacht en de marine. Daarna volgden de sportgroepen en toen was de beurt aan alle groeperingen die in Canada wonen (denk aan de Japanners, Chinezen, Filippijnen, Thais, Midden Oosten, Mexicanen, Brazilianen etc.) iedereen in zijn eigen klederdracht. Zeker kleurrijk maar na 1,5 uur had je het wel gezien. Jan had pijn in zijn rug van het staan en om 21:00 uur zijn we weg gegaan. Toen was de laatste groep aan het voorbijlopen.

We zijn terug gegaan naar het hotel met de skytrain (duur zo'n kleine 20 minuten) en dachten vanuit onze hotelkamer wel het vuurwerk te kunnen zien. Dit zou om 22:30 uur beginnen. We hadden tenslotte vanuit onze kamer zicht op Vancouver. Niet dus, we zagen helemaal niets. Gelukkig dat het ook rechtstreeks op tv was, dus hebben we toch nog iets daarvan meegekregen. Direct daarna zijn we doodmoe op bed gevallen en binnen 2 minuten sliepen we allebei. Een leuke maar doodvermoeiende dag!