Zondag 4 juni 2023

4 juni 2023 - Skarpnäck, Zweden

Na een wat  onrustige nacht zijn we vanmorgen om 08:30 uur gaan ontbijten. Prima ontbijt met veel biologische producten. Om 09:30 uur zaten we in de bus naar Stockholm centrum. We wilden vandaag Stockholm gaan verkennen met de Hop on-Hop off bus. Een toeristische sightseeing bus dielangs 22 hotspots van Stockholm rijdt. Bij elke bezienswaardigheden kan  uitstappen en daarna de reis gewoon weer oppakken. Ideaal als je weinig tijd hebt en zo zie je toch alle bezienswaardigheden. We stapten op bij het Koninklijk Paleis waar op dat moment net de wisseling van de wacht was. We zijn uitgestapt bij Djurgården island. Hier  bevindt zich het Circus, Skansen, werelds oudste openlucht museum, het Vasa museum, het Nordic museum en het ABBA museum. Wij hebben gekozen voor het laatste museum. Ik vond vroeger het openluchtmuseum in Arnhem al erg (oude troep zei ik toen al) en ik heb niets met boten. Leuk om op te varen bij mooi weer maar eerlijk gezegd de geschiedenis zegt me niet zo veel. Muziek daarentegen spreekt ons meer aan. Het was mega druk en we moesten 1 uur wachten voordat we naar binnen konden. We zijn 1 uur terug in de tijd gegaan, overal waren opnames van ABBA te zien en te horen, kon zelf nog in een opnames studio staan of op het podium. Helaas heeft Jan zijn kans gemist, had plankenkoorts......!!

Na het museum zijn we weer in de bus gestapt en hebben onze trip vervolgd langs het Ambassade gebied, de Ntionale bobliotheek en we zijn uitgestapt bij het station. Vandaat hebben we de langste voetgangersstraat van Stockholm (de Drottinggatan) gelopen. Een gezellige drukke winkelstraat met veel kledingzaakjes, eettentjes en cafeetjes. We wilden graag de Stockholm cathedral  beoeken, maar in verband met een concert was dat niet mogelijk. Daarna maar doorgelopen naar het plein bij het Nobel museum. Hier hebben we eenconcert meegemaakt van de plaatselijke fanfare. Lekker op een bankje in de zon genoten van de muziek en mensen kijken.

tegen 17:00 zijn we naar het busstation gelopen op zoek naar onze bus voor het hotel. Lijn 401 bracht ons naar Älta en vanaf onze halte  Sickla Allee was het nog zo'n 400 m lopen naar het hotel. We hebben in het parkje voor ons hotel heerlijk op een tarrasje gezeten bij een Libanees restaurant onder het genot van een glaasje witte wijn. Hoe slecht kan een mens het hebben. Het weer was vanmorgen bewolkt en fris door de flinke wind, daarna klaarde het weer wat op en kwam het zonnetje weliswaar weer wat door, temperatuur zo'n 17 graden maar door de wind voelde het wat koeler aan.

Vanavond eten in het hotel en ik denk dat we weer op tijd in ons bedje belanden. Morgen gaan we verder richting Sundsvall.

1. Ine:
    4 juni 2023
    Mooie gevulde dag!
  2. Floor:
    4 juni 2023
    Leuk om mee te lezen met jullie mooie reis!
    Geniet ervan!
  3. Louw visser:
    5 juni 2023
    Mooie rondleiding snap ik, zijn jullie gelukkig dat je de wedstrijd niet hebt gezien was niet om aan te gluren gewoon een wanprestatie, ongelooflijk door Andries bleef de schade nog enigzins beperkt. Vandaag maar weer genieten van jullie reis.