Vrijdag 9 juni 2023

9 juni 2023 - Honningsvåg, Noorwegen

Vandaag staat dan het verste doel van onze reis op het menu: de Noordkaap. Woorden schieten te kort wat we vandaag voor onze ogen hebben mogen beleven. Wat een geweldige ruige natuur, wat een rust en wat een machtig mooie ervaring. Ik ben maar foto's blijven schieten, misschien lijken sommigen op elkaar maar goed je komt hier ook maar 1 keer. En dan is het beter twee foto's van hetzelfde te hebben dan er helemaal geen. Ook de rendieren waren ons ook weer goed gezind, velen lieten zich weer zien en vooral vandaag veel moeders met hun jonkies. Dit blijft toch fenomenaal.

Maar goed even terug naar het begin. Om 08:50 zijn we na een heerlijk ontbijt vertrokken bij een temperatuur van 7 graden. In Nederland hebben we de Zevenheuvelenweg bij Groesbeek (een bekende route op de 3e dag van de Nijmeegse Vierdaagse), maar hier overtreft alles volgens moj was het de 700 heuvelenweg. Ongelooflijk, één lange rechte weg met alleen maar heuvels, heuveltjes en verhogingen...!! Soms leek het wel of we in de achtbaan zaten van een attractiepark. We hebben de eerste koffiestop in Karasjok gehouden bij het Sapmi park. Dit zou een park van de Sami bevolking zijn, maar dat viel erg tegen. In de auto maar koffie gedronken, want het was buiten toch wel erg fris. Dan maar verder, het rijden op zich was al een hele belevenis.

Net voor Lavlek verschoot ik me rot omdat er ineens (voor mijn gevoel vlak naast me) een vliegtuig vloog. Deze was net bezig aan de landing en bleek dat de doorgaande weg onder de landingsroute doorliep. Op Aruba kan je de toestellen bijna aanraken, dat idee had ik hier ook. Na het dorpje even gestopt voor een paar foto's bij een prachtig meer. Maar wat stond er een harde koude wind. De temperatuur was inmiddels gezakt naar 5 graden.

het laatste stuk vanaf Olderfjord naar Honnigsvåg is maar 1 weg mogelijk en deze is 100 km. Via aardig wat bochtenwerk en tunnels bereikten we rond 15:00 uur ons overnachtingshotel Artic hotel Nordkapp in Honningsvåg. Een oud hotel gelegen in het centrum (niet denken dat het plaatsje heel groot is hoor, want dat is het zeker niet). Eerst de spullen op de kamer gezet en daarna het dorp verkend. In de bar van het hotel hebben we vervolgens wat gedronken en overlegd wat we gaan doen. Normaal gesproken ging Jan rond 22:00 uur naar de Noordkaap zodat de mensen de zon in de zee konden zien zakken en direct weer op zagen komen. Maar aangezien het bewolkt was zouden we zeker die zon niet in de zee zien zakken. En om dan te wachten tot 22:00 uur was toch gekkenwerk.

Wij zijn rond 17:30 uur naar de Noordkaap gereden, een tocht van zo'n 30 minuten. Het was nu lekker rustig, 1 bus was er en wel veel campers waaronder ook veel Nederlanders. Bij het monument van de Noordkaap konden we zo doorlopen zonder te hoeven wachten om alleen bij de bol op de foto te gaan. Het was er echt ijzig koud, goed dat ik mijn muts en handschoenen had meegenomen. Jan kreeg zelfs van de kou spontaan een bloedneus. Na de  nodige plaatjes geschoten te hebben van alle monumenten die daat stonden, zijn we naar het infocentrum gegaan. Daar hebben we een 3d-film over de Noordkaap bekeken, even door de souvenirswinkel gelopen, het kapelletje bezocht (konden helaas weer geen kaarsje opsteken) en zijn toen weer terug naar de auto gegaan. Tegen 19:45 uur zijn we weer aan de afdaling begonnen richting Honnigsvåg. Echt een schitterende route, de auto had goede remmen gelukkig, want er zaten aardig wat steile stukjes bij. Iemand die zegt dat de Noordkaap alleen maar steen is en verder niets, is echt niet goed bij zijn hoofd. Wat een natuur, dan weer lieflijk met bomen, gras, dan weer ruig met een stuk vooral bestaande uit leisteenplaten, of rotsen, watervalletjes en rendieren. En dan te bedenken dat het mooiste nog moet gaan komen......! Ik weet nu al niet waar ik kijken moet. Om 20:30 uur hadden we een tafel besproken in de bar van ons hotel en heerlijk gegeten. Nu is het hier 22:20, Jan ligt al plat en ik maak even dit verslag af. Voor straks allen welterusten en tot morgen.

1. Sietse en Jannie:
    9 juni 2023
    Wat prachtig om dit mee te kunnen mee maken,dit vergeet je niet weer.De muts op is een heel verschil met de temperatuur hier, het was vanmiddag 23 graden .
    Het zonnescherm heb ik naar beneden gedaan.Lekker genieten!
    Groeten van ons.
  2. Louw visser:
    10 juni 2023
    Unieke beelden vooral met die sneeuw op de achtergrond, en wat een hoeveelheid campers, ik dacht eerst Jan gaat een rondje zwemmen in de haven, kan beter op de kant blijven, weer voor de lange onderbroek. Zoek het een beetje op de computer, groeten vanuit het warme Friesland.