Maandag 19 juni 2023

19 juni 2023 - Heerenveen, Nederland

De laatste dag, het laatste verslag van deze mooie reis. Na een goede nachtrust en een sober ontbijtje zijn we om 09:00 uur begonnen aan de thuisreis. De thermometer stond al snel op 24 graden en ons eerste stukje moesten we binnendoor rijden omdat er 2 bruggen waren afgesloten. Voor de laatste keer waren we de dag muzikaal begonnen met onze vaste begeleider elke dag op deze reis: de engelbewaarder. Want het is toch wel heel mooi dat alles goed gaat als je zó veel kilometers rijdt. We moesten weer over 2 aardige bruggen bij Middelfart en om 11:15 uur bereikten we de grens van Denemarken en Duitsland. We sloten weer een gedeelte van de reis af en Scandinavië is al weer verleden tijd. Vanaf hier was het nog 500 km. naar huis. Het eerste wat opvalt zodra je maar 2 wielen over de Duitse grens hebt gezet zijn de wegpiraten en kamikazepiloten die je met een rotgang voorbij sjeezen. De auto wordt soms gewoon omhoog gezogen. Dit is waarom ik zo'n hekel heb aan die Duitse autobahnen.

Na een half uur in Duitsland gereden te hebben stonden we stil. De eerste file was een feit. Ruim 20 minuten hebben we hier verspeeld en de temperatuur steeg ook aardig naar 30 graden. Bij Hamburg ging het aan onze kant goed, de andere kant had meer pech en daar stond namelijk een grote file. Waarom die Duitsers trouwens op de verkeersborden HH zetten in plaats van gewoon Hamburg is mij nog steeds een raadsel. Je moet maat net weten dat HH voor Hanzestad Hamburg staat. De weg ging via de Elbetunnel en we kwamen langs de enorme haven van Hamburg waar een paar aardige containerschepen lagen.

De lunchpauze hebben we genoten bij Raststätte Hollenstadt. Hier stopte Jan vroeger ook altijd met de bus als hij terugkwam van de Noordkaap reizen. Een laatste herinnering aan zijn eerder gemaakte tochten. Vanaf daar moesten we nog 313 km. naar huis. Het schoot al aardig op, dachten we. Een half uur na de stop stonden we wederom in een file door wegwerkzaamheden. Ook hier hebben we zo'n 20 minuten verloren. Maar daarna ging het voorspoedig en om 17:15 uur konden we de auto zijn welverdiende rust geven aan de Alma Tademaweg 4 in Heerenveen. Onze buren en goede oppassers Sietse en Jannie kwamen ons direct begroeten en waren een beetje verbaasd dat wij al thuis waren. Het waren namelijk niet helemaal de 3 weken die wij van te voren beraamd hadden. Maar het is goed zo!

We hebben een fantastische reis gehad. Super blij dat alles goed is gegaan, geen ongelukken, ruzies of narigheden zijn gebeurd. We hebben heel veel moois mogen zien en beleven. Herinneringen gemaakt die we nooit meer zullen vergeten en de prachtige natuur van Scandinavië staat voor altijd op ons netvlies. Uiteindelijk heeft Jan alle 7.138 kilometer geweldig gereden. Het blijft een chauffeur in hart en nieren. Ik mocht (gelukkig) meerijden, navigator zijn, koffiejuffrouw, bookingsagent van de hotels en veerboten. Maar alle gekheid op een stokje, dat wij dit SAMEN hebben mogen beleven was in 1 woord GEWELDIG en daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn. We zullen zeker nog eens teruggaan naar Scandinavië en vooral Noorwegen. Daar is nog zó veel moois te ontdekken.

ook wil ik iedereen bedanken voor de leuke, spontane reacties op onze verhalen. Dit was voor ons weer leuk om te lezen en het gaf elke avond weer het plezier om onze nieuwe belevenissen van die dag op te schrijven. En waar de volgende reis naar toe zal gaan is nu nog niet aan de orde.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie Hoekstra:
    20 juni 2023
    Welkom thuis…wat heb ik genoten van jullie verhalen…en prachtige foto’s!! Nu maar lekker koese op jullie eigen bedje !! Groetjes Annie !!
  2. Gabrie Papenburg:
    20 juni 2023
    Dag Jolanda en Jan, Veel dank voor jullie reisverslag. Ik heb er van genoten en ben stilletjes met jullie meegereden. Mooie herinneringen gewenst. Gabrie
  3. Ivette:
    20 juni 2023
    Fijn dat jullie een mooie reis samen hebben gemaakt en dat wij jullie verslag mochten lezen. Succes met het wassen, een lieve warme groet uit Imst
  4. Floor:
    20 juni 2023
    Alweer thuis, nu kan het nagenieten beginnen!
  5. Jan en Tineke:
    20 juni 2023
    Fijn dat jullie weer veilig zijn thuis gekomen,met heel veel mooie herinneringen laatste dagen maar even bij komen en thuis nog even genieten.Tineke.
  6. Wiebe.:
    20 juni 2023
    Welkom thuis na een geweldige reis gr oenie en wiebe.
  7. Fons-theo:
    21 juni 2023
    ook wij hebben van jullie reisverslag genoten , vooral omdat we een groot gedeelte
    van jullie reis ook gemaakt hebben , inderdaad deze landen hebben een geweldige natuur en stralen rust uit, fijn dat je gezond en veilig weer thuis bent,
    nu komt de dagelijkse gang van zaken weer aan bod .

groet en knuffel fons-theo
  8. Harmke Anema:
    21 juni 2023
    Welkom thuis Jan en Jolanda, bedamkt dat we mee mochten genieten van jullie fantastische reis met super mooie reisverhalen Jolanda. Nu maar lekker thuis nog even nagenieten met zijn beiden.
    Dikke kus
    Harmke en Hans
  9. Gerard:
    25 juni 2023
    Hallo Jan en Jolanda,
    Een wat late brief van ons (Yvonne en Gerard) omdat wij afgelopen week zelf er even tussenuit waren. Inderdaad Duitsland !! Met die dekselse aoto(Race)bahnen.
    Wij hebben al lezende meegenoten van jullie prachtige reis, en al jouw verhalen gelezen.
    Je kan prima verslag van iets maken Jolan, maar dat wisten wij al.
    En ook de vele mooie foto's
    Nu ik deze mail schrijf zijn jullie al weer een week thuis.
    Zo zie je maar, maar dat geldt ook voor ons, dat de zomer van 2023 door onze vingers vliegt.
    Lieve groeten uit Veldhoven.